måndag 23 februari 2009

En kastad handske

Nättidningen Payback har kastat handsken och utmanat Lasse Wierup, en av författarna till boken Svensk Maffia, på en massmedieduell om bikerkriminaliteten. Jag har skickat nedanstående insändare som, jag skriver, bara en mus bland män, kan låta bli att antaga:

Jag utmanar härmed Lasse Wierup på duell i ämnet bikerkriminalitet. Du har annonserat att du vill det skrivs mer i ämnet och att det inte förbigås med tystnad då du anser att det medlet redan prövats och befunnits felriktat då de s.k. mc-gängen tillväxt och expenderat under tiden.
Mitt förslag är att vi skriver varsin allmän artikel i ämnet där vi pläderar för vår sak och därefter följer upp med varsin artikel byggd på fakta kring kriminaliteten. Jag tror säkert du kan utverka plats för dessa artiklar i tidningen, även om de inte följer de vanliga reglerna kring antal tecken och ord då det kan behövas större utrymme för att utveckla ämnet till fullo. Uppmärksamheten lär ju också bli stor vilket du tidigare förordat.

Hur skall då duellen avgöras? Två debattinlägg var med länkar till alla artiklarna och sen får DN:s läsare avgöra genom webbröstning vem som vunnit.
En utmaning på detta sättet kan självklart bara antagas. Bara en mus bland män låter en utmaning stå oantagen.

Peter Schjerva/Nättidningen Payback

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar