måndag 7 september 2009

Polisens kampsång: Det sägs att jag slog, att jag slog och slog och slog!

Paybacks kommentar till artiklarna: "Åklagare utreder poliser om misshandel"
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/322855-poliser-misstankta-for-misshandel-i-gottsunda och "Polisen: Annat ligger bakom" orohttp://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=515650&ref=puff samt "Åklagare utreder poliser" http://www.sr.se/uppland/nyheter/artikel.asp?artikel=3081920

Om en person gör sig skyldig till ett brott är det en slump och/eller en tillfällighet. Det kan fortfarande vara så om två eller tre gör samma sak men om 5 gör så? Då får man nog säga att det utgör ett led i en organiserad, kriminell organisations verksamhet, eller hur?

Upp till 5 polismän utreds nu vid Riksenheten för polismål rörande att eventuellt ha gjort sig skyldiga till övervåld under ett ingripande i Gottsunda i Uppsala förra fredagen. En tungt beväpnad piketstyrka beordrade upp åtta unga män mot en vägg och visiterade desamma.

"Därefter ska ytterligare åtta anmälningar om polisens agerande förra helgen utredas". Rök utan eld? Ja, när det gäller utredningar om polisen leder de nästan aldrig till fällande dom. Faktum är dock att vi ser en dramatisk ökning i antalet fall

Förra året anmäldes 4 443 anställda inom polisen i landet, förundersökning inleddes i 22 procent av fallen men i endast 3,4 procent av fallen ledde anmälningarna till åtal eller strafföreläggande! Endast elva (11 st) "poliser ställdes i fjol inför rätta. Två av dem dömdes för brott i tjänsten och fyra för brott på fritiden. Övriga fem frikändes." "Av de dömda poliserna fick en av dem en månads fängelse för grovt rattfylleri medan övriga fick lindrigare straff för bland annat misshandel och olaga hot." Källa: http://www.bt.se/nyheter/tt_inrikes/fler-poliser-anmals-for-tjanstefel(1126240).gm

Visst inger dessa siffror förtroende för den överordnat brottsbekämpande myndigheten i landet? Och visst känns det troligt att bara i 6 st fall av 4 443 är de nmälda polisenrna verkligen skyldiga till brott och att därför anmälarna i
4437 fall blåljuger i avsikt att sätta dit polismännen? Siffrorna talar ju för sig själv och talar dessutom ett så pass entydigt språk att jag kanappast behöver tillägga mer.

Jag publicerar istället Polismyndighetens nyvalda kampsång såsom svaret på vad jag anser om siffrorna: "Dom sa att jag slog, att jag slog och slog och slog. Dom sa att jag sparka' mot huvet' på nån som dog"
Citat ur Våld på öppen gata av Nationalteatern

Peter Schjerva för ABATE Sverige och Nättidningen Payback

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar