torsdag 16 april 2009

Ballar av stål eller smör?

Som svar på signaturen "HD-åkare" skrev Payback följande kommentar på http://newsmill.se/artikel/2009/02/24/sanningen-om-bikerkriminliteten

Du kan knappast vara så dum att du tror att ett märkes betydelse kan vara ett bevis för någonting varför jag inte förstår varför du vill dra ner en så väsentlig debatt rörande mc-klubbars faktiska kriminalitet till denna låga nivå. Det enda skäl jag kan se är att du är högst medveten om att jag har rätt i sak och därför inte heller kan bemöta mig med argument utan försöker ta ner debatten till en detaljdiskussion så att läsare och allmänhet skall glömma och bortse ifrån det avgörande, nämligen att mc-klubbarnas kriminalitet är grovt överskattad samtidigt som den uteslutande är ett resultat av enskilda individers kriminalitet!

Vi kan inte vänta tills ett gynnsamt läge uppstår. Vi finns kanske inte då. Lagar förbereds i detta nu för att förbjuda medlemskap i organisationer som kan betecknas såsom kriminella. Så du må tycka att juridik och statistik är tråkigt men för oss som lever inom kulturen med dess dagliga trakasserier och förföljelser är det nödvändigt och en fråga om vår blotta existens. Det är också det enda tillförlitliga verktyg och instrument som finns att tillgå för att visa den faktiska storleken på bikerkriminaliteten. Du, och andra, må tycka så mycket ni önskar om mörkertal och att bikers gör sig skyldiga till brott som inte syns i statistiken på grund av att de lyckats. Men är ingen fälld för ett brott eller någon gjort sig skyldig till ett brott som inte ens kommer till polisens kännedom kan ju självklart heller ingen lastas eller anklagas för ett sådant brott. Jag kan inte gå runt och utan bevis anklaga min granne för att vara en t.ex en jävla pedofil utan rättsliga konsekvenser. Lika lite kan polisen få gå runt och strö anklagelser om inkasso, utpressning i parti och minut över en hel kultur och dess medlemmar. De brott de har lett i bevis har de all rätt att tala om. De kan tala om brottsliga individer när enskilda personer inom bikerkulturen har fällts för ett brott. Det är deras självklara rätt. De har däremot ingen som helst rätt att på grund av en eller två medlemmars kriminella gärningar föra diskussionen dithän att de anklagar en utpekad klubb för att vara kriminell för att enskilda medlemmar fälls för brott. Då måste de presentera övertygande bevisning som håller i rätten för att klubben gemensamt planerat, beslutat, verkställt och utfört gärningen och samtidigt njutit profiten av densamma. Kan de inte detta är det, som med min anklagelse av min granne, frågan om ett solklart fall av förtal! Om inte olagligt, när det gäller organisationer, så desto mer oetiskt och omoraliskt!!

Vad sedan gäller din rätt att förhålla dig anonym så visst, men det är nog mer en fråga om att offentligt våga stå upp för vem man är och tror på. Vem tror du utsätter sig mest genom att framträda med namn? Du eller jag? Jag ställer mig själv i strålkastarljuset genom att offentligt gå i debatt med polisen och samhällets företrädare. Tror du inte det kommer att kosta? Tror du att dessa parter stillatigande kommer att ta rättfärdig kritik? Då är du också bra naiv! Allt är en fråga om att ha ballar av stål eller ballar av smör! Och för mig är frågan enkel: Jag gillar inte smör!
Peter Schjerva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar