lördag 4 april 2009

Svar till signaturen "Pee"

Som svar till signaturen "Pee" rörande artikeln: "Bandidos ledare skulle sprängas", http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/173440-bandidos-ledare-skulle-sprangas?postingId=174497 postade Payback följande inlägg:

För det första: Det jag hävdat är att ingen mc-klubb har kriminalitet som medel, syfte eller ide´. Ingen klubb har heller planerat, beslutat, verkställt och njutit profiten av någon kollektiv brottslig handling. Detta är själva kriterien för att kunna hävda att en klubb är kriminell. Och, att någon mc-klubb handlat enligt ovanstående scenario har polisen under 20 års totalövervakning inte en enda gång lyckats leda i bevis. Med tanke på de enorma skattepengar som fåfängt slösats på att bevisa någots existens kan polisen i själva verket istället sägas ha bevisat den raka motsatsen. Ty genom frånvaron av bevis för ett förhållande måste i själva verket det motsatt förhållandet föreligga: MC-klubbar är inte kriminella organisationer, hade de varit så hade polisen för länge sedan, med den övervakning som medlemmarna hela tiden utsätts för och som övergriper hela deras liv, funnit ovedersägliga bevis för klubbarnas kriminalitet.

Vad gäller att jobba tillsammans hänvisar jag som stöd för mitt ställningstagande till den enda oberoende statliga utredning som någonsin företagits rörande mc-klubbar och deras brottslighet: MC-brott 1999:6, sid 32:"KUT:s antagande att mc-gängen inte är brottsorganisationer utgår från följande: Det finns ingenting som tyder på att profiten av den brottslighet som medlemmar begår tillfaller gruppen. I stället tycks denna delas mellan
medlemmen och övriga som eventuellt har deltagit. Av övriga kan en del vara medlemmar av gänget, andra inte…”...är det generella intrycket att det är kotterier inom klubbarna som begår kriminalitet i egen regi och då ofta tillsammans med andra kriminella utanför den egentliga Outlaw MC-miljön” Jag hävdar inte heller att det inte finns kriminalitet eller enskilda individer som begår brott, jag hävdar att det är just enskilda individers kriminalitet som sker i egen regi och att denna aldrig skall sammankopplas med klubbarna.
Såsom stöd för detta hänvisar jag just till Brottsförebyggande rådets ovanstående rapport samt till Rikskriminalpolisens underrättelsetjänst(KUT). Kan stödet månne bli starkare?

Då du inte undertecknar dina insändare med namn och titel har jag ju svårt att veta vilken kunskapsgrad du har i ämnet. Jag talar dock som representant för en kultur jag personligen har självupplevd erfarenhet ifrån. Närmare verkligheten inom bikerkulturen kommer man inte. Att dra parallellen med en nybörjare på högskolan som just öppnat en bok och sett en ny värld av kunskap är därför inte bara låg utan djupt orättvis och orättfärdig. Jag vet vad jag talar om på grund av upplevd verklighet. Vad har du för kunskap bakom dig som gör att du så tvärsäkert kan uttala dig om mc-kulturen? Peter/ABATE Sverige

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar