måndag 2 mars 2009

Ett exempel på en rättsrepresentants bristande respekt för lagen

Såsom svar på ett nytt inlägg från "Rättsråttan", http://rattsrattan.wordpress.com/2009/01/11/gangen-tar-over-sverige/#comment-258 skrev Payback följande:

Självklart finns det skllnader på klubbar inom kulturen. Seriositeten och hängivenheten skiftar beroende på omständigheter, medlemmars åldrar, arbetssituationer och personliga situation. Du försöker dock uppfinna skillnader som inte existerar.Tror du inte att HA, Bandidos och deras stödklubbar också pysslar med sina motorcyklar, åker hoj och festar ihop. Då är du väldigt felinformerad, kan jag bara säga.Skillnaden mellan dessa klubbar just och de andra ligger inte i motorcykelåkandet utan i hängivenheten. De sk internationella klubbarna lever helt och uteslutande i och för motorcykeln och kulturyttringarna kring denna.De är de är mest runt på olika fester i landet och dessutom gör flest utlandsturer då de besöker evenemang eller avdelningar i utlandet.

Jag kommer aldrig att gå med på att det kan vara korrekt att trakassera folk uteslutande för att de går på en fest, var det vara må.Att du tycks anse det rätt, men inte kan ange var dessa repetativa åtgärder tillåts enligt lagen, säger mer om dig själv och din rättsuppfattning. Det säger att du inte respekterar grundlagens och Europakonventionens stadganden om att alla människor skall betraktas som oskyldiga tills deras skuld bevisats.Att inte rättsrepresentanter respekterar och försvarar dessa ytterst grundläggande rättsprinciper ger också tydliga signaler om vart detta en gång så stolta och respektabla land är på väg - utför! Jag kan ju också här tillägga att det är ju en väldig tur att du är född vit då du ju verkar mena att det är helt okay att överträda lagarna om det “bara” berör bikers och “unga män med arabiskt ursprung."

När det gäller att bikers döms hårdare än andra vill jag bara citera ur Brottsbalken 29:2,punkt 6: Brottsbalken 29 kap 2 § 6 ska domstolen vid bedömning av varje brotts straffvärde också särskilt beakta om brottet varit ett led i en särskilt noggrant planlagd eller i en stor omfattning bedriven, brottslig verksamhet och i vilken den tilltalade spelat en betydande roll.Vidare har vi även artikel 3.2, i det av riksdagen antagna rambeslut om kampen mot organiserad brottslighet,som stadgar att medlemsstaterna ska vidta de åtgärder som krävs för att säkerställa,att det faktum att brott som avses i artikel 2 har begåtts inom ramen för en kriminell organisation får betraktas som en försvårande omständighet.Detta har gjort att ett antal fall, hur många saknar jag möjligheter till att bedöma och jag förstår att du aldrig ens hört talas om saken,drivits i akt och mening att förklara den åtalade för medlem i en kriminell organisation varvid straffvärdet kunnat ökas.

I övrigt är jag böjd att hålla med dig. Vi tycks inte komma längre i vår debatt. Mestadels för att du vägrar svara på alla mina frågor och inte heller vill ta del av den statistik jag anvisat dig som berör just medlemmarna i de internationella klubbarna och som klart talar för min sak och emot din!

Självklart försvarar jag din rätt att tycka annorlunda, även om detta tyckande inte är baserat på fakta, samt din självklara rätt att uttrycka dig. Jag tillhör ju själv en kultur som alltför länge förvägrats utrymme och röst i debatten!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar